I czerwone szpilki

I czerwone szpilki

wtorek, 26 września 2017

Zabawy językowe, które ćwiczą mowę


Autorzy: Elżbieta i Witold Szwajkowscy
Strony: 64
Oprawa: Miękka
Format: 29,5 x 21
Premiera: 13 września 2017

Ćwicz z dzieckiem i słuchaj jak mówi



Elżbieta i Witold Szwajkowscy - na rynku literatury dziecięcej są już od 2012 roku, obecnie w swoim dorobku mają 30 wspólnych publikacji. Są to zbiory rymowanek służących rozwojowi mowy i doskonaleniu wymowy - od zabaw dźwiękonaśladowczych dla dzieci, które dopiero uczą się mówić, poprzez ćwiczenia logopedyczne utrwalające prawidłową wymowę dzieci jak i dorosłych, oraz książki i wydawnictwa nieksiążkowe o charakterze ogólnorozwojowym. Poprzednio prezentowałam Wam książeczkę "Sto wierszyków atrakcyjnych do ćwiczeń dykcyjnych", gdzie recenzję znajdziecie TUTAJ. Dziś Państwo Szwajkowscy inspirują nas kolejnym wydaniem, które zaraz bliżej Wam przedstawię.

"Zabawy językowe, które ćwiczą mowę" to nawiązanie do serii Sto wierszyków, jednak książeczka idealnie nadaje się przy pracy z dziećmi, które wcześniej nie miały okazji zetknąć się ze wspomnianą wcześniejszą serią. Zadania proponowane w tym tomie, mają na celu zachęcić dziecko do jak najczęstszego używania danej głoski. Powtarzanie zdobywanej wiedzy to coś, co praktykują autorzy. Twórcze działanie, pobudzenie aktywności i samodzielnego działania to walory książki, która nie tylko zachęca różnorodnością kolorów ale również możliwością użycia nożyczek, kleju, kredek, pisaków, ołówka i długopisu. Przedstawiana nowość to coś więcej niż książka, to również ćwiczenia, które dziecko przy pomocy rodzica rozwiązuje ucząc się poprawnej wymowy. 

"Zabawy językowe, które ćwiczą mowę" to podobna, lecz inna książka w porównaniu do swych poprzedniczek. Samo kompletowanie skrzyneczki logopedycznej powinno inspirować zarówno rodziców jak i dzieci. Stworzenie takiej skrzyneczki opisane jest krok po kroku na samym wstępie, która jest niezbędna do efektywnej pracy z tą książką. Czyż nie brzmi to interesująco?
Do ćwiczeń opisanych z książeczce potrzebne są nieduże przedmioty powszechnego użytku, które z łatwością znajdziemy w domu lub szybko pozyskamy. Przedmioty są tak dobrane, by nie występowała w nich głoska "r", która nie jest uwzględniona w tychże ćwiczeniach i nie była też uwzględniana w tomie "Sto wierszyków nowych do ćwiczeń wymowy". 



Po szczegółowym wstępie w książce znajdziemy listę, która zawiera zawartość wspomnianej skrzyneczki logopedycznej. Mamy miejsce, by odhaczać przedmioty, które już udało nam się zdobyć i włożyć do samodzielnie wykonanej skrzyneczki (np. pudełko po butach). Teraz czas na zabawę i naukę. Rozmieszczenie obrazków jest dobrze przemyślane, nie jest ich za dużo, dzięki czemu dziecko może skoncentrować się na wykonaniu zadania, ilustracje są też wyraźne i średniej wielkości, co daje kolejnego plusa. Instrukcje są wrzucone w kolorowe pola, co powoduje, iż tekst nie zlewa się z zadaniami. Wszystko jest poukładane, spokojne i zachęcające do pracy. Zadania są różnorodne od wycinania przedmiotów i dopasowywania je w odpowiednie miejsca, poprzez czytanie tekstu obrazkowego do odpowiadania na pytania, a wszystko to by ćwiczyć poprawną wymowę z konkretnie przypisanymi głoskami. Książka zawiera również zabawne wierszyki, jak i miejsca na malunki dziecka. Logiczne myślenie i pobudzanie wyobraźni również nie zostało tutaj pominięte. Razem z córką znalazłyśmy również pieniążka, gotowego do wycięcia. 


1. Pozwolę sobie przytoczyć kilka zadań z książki:
1. Magnes na pewno nie przyciąga: 
a) modeliny
b) plasteliny
c) balonu
d) banknotu
e) pionka
    
2. Czy znasz dzieci lub dorosłych, których imiona zaczynają się na literę "s"?
3 Które z wymienionych słów nie pasuje po pozostałych i dlaczego?
a) ciepło
b) cicho
c) cienko
d) ciasno
e) ciągle 
f) ciasto
g) ciemno

Wszystkie ćwiczenia dziecko powinno wykonywać pod okiem lub z pomocą rodzica. wtedy zabawa staje się przyjemną nauką, a nauka wspaniałą zabawą. 
   

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz