I czerwone szpilki

I czerwone szpilki

czwartek, 5 stycznia 2017

Ciąża, poród, macierzyństwo

Kompletny poradnik od poczęcia do szóstego roku życia dziecka

Konsultowany i zalecany przez Polskie Towarzystwo Położnych



Autor: Paolo Sarti, Giuseppe Sparnacci
Redakcja naukowa wydania polskiego: dr hab. n. o zdr. Grażyna Iwanowicz-Palus
Strony: 295
Format: 27x23,5
Oprawa: Twarda
Rok wydania: 2016, Wydanie II, zaktualizowane, stan prawny na 1.01.2016r.
Cena z okładki: 69,90 zł


"Począwszy od pierwotnej komórki jajowej (wytworzonej przez organizm matki i zapłodnionej przez ojca), w ciągu dziewięciu miesięcy życia wewnątrz macicy powstaje organizm bardzo złożony i zróżnicowany - nowa istota ludzka"

Kiedy ponad dwa lata temu byłam w ciąży, szukałam książki o tej tematyce. Znalazłam kilka, które wyglądały na ciekawe, jednak nie mogłam się zdecydować, nie wiedziałam która byłaby najlepsza, której mogłabym w pełni zaufać, która spełni moje oczekiwania. Nie zdecydowałam się i żałowałam, chciałam mieć w swoim zbiorze książek taką perełkę, która by mi po czasie przypominała o tym pięknym stanie, jakim jest ciąża i która by mnie wprowadzała w świat macierzyństwa. Szukanie informacji na forach mamusiowych i u dr Google straszyły mnie i pogarszały moje samopoczucie. A nie o to w tym wszystkim chodzi przecież. Książka o porodzie, macierzyństwie i wszystkiemu co z tym związane jest nieoceniona w tym okresie, który to powinien być piękny i spokojny. 9 miesięcy ciąży to wystarczająco dużo czasu, by dowiedzieć się niezbędnych rzeczy, przydatnych przy ciąży, porodzie, prawidłowej opieki nad dzieckiem i innych nowości dla przyszłej mamy, np. prawnych.


Jako matka 2 letniego dziecka, z doświadczenia wiem, że warto mieć taką książkę. Pomijając fakt, że pięknie i dumnie prezentuje się na półce, to jest nieocenioną skarbnicą wiedzy. Potrafi uspokoić i zapewnić szeroką i potwierdzoną wiedzę, rozbawić i pouczyć, ostrzec, nakazać i zakazać. Idealnie wpasuje się w miłe wieczory pod kocem, herbatą z imbirem i rosnącym brzuszkiem.



PRAWDZIWA KOPALNIA WIEDZY, ANEGDOT 
I CIEKAWOSTEK

Ciąża, poród, macierzyństwo to książka magiczna, zawiera mnóstwo rzetelnych informacji popartych doświadczeniem, wiele wzruszających fotografii. Opisuje zagadnienia od poczęcia nowego życia, poprzez ciążę, poród, noworodka, karmienie piersią, a kończąc na wzrastaniu, rozwoju, bezpieczeństwie i zdrowiu do 6 roku życia dziecka. Książka aktualna, nowoczesna, proponująca różne rozwiązania, ale też skrywa opisy ze średniowiecza, przesądy i wierzenia, ukazując nam jak nauka poszła do przodu i jak diametralnie zmieniły się przekonania ludzi. Jest to ogromnym plusem książki, gdyż jak zaczęłam czytać treści pochodzące z dawnych czasów, niemal oniemiałam, zadziwiające, a może wręcz niemożliwe do uwierzenia fakty zafascynowały mnie do tego stopnia, że nie mogłam się od tych czasów oderwać.    

Nie jestem w stanie przedstawić wszystkich opisanych zagadnień w tej książce, jest tego bardzo dużo, opisane jest dosłownie wszystko co jako przyszła mama bym chciała wiedzieć. Moje dziecko ma w tej chwili dwa latka, a książka jest nadal praktyczna nawet i dla takiego rodzica. Mam możliwość prześledzenia wszystkiego aż do 6 roku życia.


Skarbnica wiedzy

Pozwolę sobie przytoczyć wybrane przeze mnie zagadnienia i ciekawostki, by dokładniej nakreślić zawartość książki:

- fazy rozwoju prenatalnego
- choroby genetyczne i chromosomowe
- bóle pleców w ciąży
- kontrola masy ciała w ciąży
- badania laboratoryjne 
- schemat badań zalecanych w ciąży
- zagadnienia prawne dotyczące kobiet w ciąży
- rola ojca podczas porodu na przestrzeni wieków
- etapy porodu
- wywołanie porodu (nacinanie krocza, próżniociąg, kleszcze)
- przesądy na temat łożyska
- wady sali noworodków
- wcześniaki
- umiejętności noworodka
- interpretacja płaczu w średniowieczu
- karmienie piersią
- dieta kobiety karmiącej
- karmienie bliźniąt
- zapobieganie pęknięciom brodawek
- ludowe przesądy związane z karmieniem piersią
- porównanie mleka kobiecego, adaptowanego i krowiego
- jedzenie dla dziecka
- "nic nie je, tylko pije mleko"
- zabawa i rozwój
- ochrona przed przemocą
- prawa dziecka
- smoczek- ryzyko
- historia gorączki
- historia termometru
- krzesło dziecięce, chodzik
- szczepienia 
- prawa rodziców, przywileje, urlopy
- ogrody i place zabaw
- wypadki-jak reagować i jak unikać, klasyfikacja wg wieku dziecka

Jak wspominałam, to jest tylko część tego, co mieści książka. Duża i w pastelowych kolorach, poważna książka w poważnymi informacjami. Wzruszające fotografię, przepięknie ukazujące rodzicielstwo. Liczne wykresy i tabele, uporządkowane i przejrzyste. Przemyślana ilość treści nad poszczególnymi zagadnieniami, z pewnością niema potrzeby szukania dodatkowych informacji, te zawarte w książce idealnie dopasowują się do potrzeb przyszłych rodziców. 


Książka zachęca by ją otworzyć, napisana w ciekawy sposób. Idealna na prezent. Po prostu idealna... 





Kilka ciekawostek z dawnych czasów:
Arystoteles mawiał, że "Siara stanowi zakaźny produkt, który może wywołać drgawki i epilepsję"
W XI wieku twierdzono, że matka pierwsze mleko powinna wyrzucić, które nazywano "mlekiem diabła" lub "mlekiem wiedźmy". W I w n.e. Soranes z Efezu głosił natomiast, że w pierwszych dniach życia dziecko powinno być karmione wyłącznie miodem, odpowiednio przygotowanym, a przez kolejne 20 dni, nim matka przystawi dziecko do piersi, dziecko powinno być karmione przez mamkę. Na szczęście w naszych czasach mamy pełną wiedzę na temat właściwości siary i zalet mleka matki. Takich jednak informacji z dawnych lat nie znajdziecie nigdzie indziej.   







9 komentarzy:

  1. Bardzo dobry wpis :-) książka ta jest na pewno skarbnicą wiedzy dla każdej mamy :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Poradniki tego typu to bardzo przydatna literatura dla często zagubionych, przestraszonych rodziców.

    OdpowiedzUsuń
  3. 40 year-old Database Administrator II Jamal Nye, hailing from Victoria enjoys watching movies like "Dudesons Movie, The" and Nordic skating. Took a trip to Ilulissat Icefjord and drives a Ferrari 375-Plus Spider Competizione. swietna strona

    OdpowiedzUsuń
  4. Wow, ta książka brzmi niesamowicie interesująco! Chętnie bym ją przeczytała, aby poznać ich historię i doświadczenia.

    OdpowiedzUsuń