I czerwone szpilki

I czerwone szpilki

wtorek, 21 lutego 2017

Afryka jest kobietą

Wydawnictwo Edipresse książki


Autor: Beata Lewandowska - Kaftan
Strony: 272
Oprawa: Twarda
Format: 17,5 x 22,5
Rok wydania: 2016
Cena z okładki: 49,90 zł




Dwoje dzieci, tyle dzieli nas od Afryki.

Afryka zawsze budziła we mnie respekt, niepokój i strach przed nieznanym, jednocześnie doskonale wiem, że to niesamowite miejsce na ziemi jest wyjątkowe. Na tyle wyjątkowe, że ciągnie tam ludzi, tak samo jak ciągnie tam Beatę Lewandowską-Kaftan od 15 lat, która to zakochała się w Czarnym Lądzie. Odważna kobieta zwiedziła sporą część Aryki, gdyż potężna Afryka nie jest do zdobycia w całości.


Jak mawiał Ryszard Kapuściński w swych książkach "Ten kontynent jest zbyt duży, aby go opisać. To istny ocean, osobna planeta, różnorodny, przebogaty kosmos. Tylko w wielkim uproszczeniu, dla wygody, mówimy - Afryka".

Autorka postanowiła spisać swoją przygodę z Afryką, do której wraca nawet kilka razy w roku. Opowiada nam w swej bogatej w wiedzę książce o przyrodzie, nad którą się nieustannie zachwyca, pisze o spotkaniach z kobietami żyjącymi tam, gdzie niejeden z nas nie przeżył by pewnie doby. Tworzy magiczny nastrój, podczas którego czytelnik ma wrażenie, że przeniósł się dwoje dzieci stąd. Pewnie zastanawiacie się teraz o czym mowa, w książce jest mnóstwo zwyczajów, informacji, przesądów o których nie miałam pojęcia. "Dwoje dzieci" wydały mi tak niesamowite, że nie mogę pominąć tego w mojej recenzji. Otóż Afrykanki nie mierzą czasu kilometrami, godzinami, tylko na swój sposób, czyli na dnie lub też właśnie na dzieci (9 miesięcy to jedno dziecko), o czym autorka książki przekonała się podczas rozmowy z jedną z tamtejszych kobiet. 

Afryka jest kobietą to niezwykła opowieść  o kobietach, o zaradnych, wiecznie podróżujących Turkankach, o Hamerkach, które odważnie stawiają czoła wyzwaniom domagając się chłosty. O kobietach z plemienia Himba znających sekret nieskazitelnej urody, o kobietach z plemienia Mursi, które za atrakcyjność przypisują sobie noszenie wielkich wargowych krążków. Podczas podróży z Beatą Lewandowską-Kaftan poznajemy wiele tradycji, które przetrwały do dziś, szczegółowo opisanych miejsc, sytuacji, napotkanych osób, ich zachowań. Książka ta to skarbnica wiedzy, coś innego niż do tej pory czytałam o Afryce. Najbardziej mnie zaciekawiły opowieści o Turkanach, którzy na równi traktują urodzenie się dziewczynki jak i chłopca, którzy nie praktykują obrzezania, gdyż uważają to za okaleczenie. Jestem pełna podziwu dla autorki, która potrafiła zdobyć tak wiele cennych, ciekawych i ważnych informacji, które zapewne zadziwią wielu. Książkę przeczytałam z wielką ciekawością i podziwem nad doborem słów, jakie zostały dobrane do opisów w wielokrotnie trudnych sytuacjach.  



Afryka, bogata w historię i tradycję jest tak samo niezrozumiała dla nas, Europejczyków, jak my dla niej. Zachwyca mnie swą tajemniczością, trudnością życia i wielu obliczach. Opisom towarzyszy wiele zdjęć, które zachwycają, które skłaniają do refleksji i do docenienie tego, co mamy wokoło. Polecam poświecić kilka chwil książce, a nasze życie od razu wyda nam się prostsze...  







1 komentarz:

  1. Lubię czytać o Afryce, poznawać ciągle nowe dla mnie często niezrozumiałe rytuały, przesądy czy zwyczaje.Sama trochę poznałam ten kontynent przez pryzmat urlopu w Egipcie.

    OdpowiedzUsuń