I czerwone szpilki

I czerwone szpilki

czwartek, 23 lutego 2017

"Sekretne życie arabskich kobiet"

Wydawnictwo Poznańskie

Wydawnictwo Poznańskie na Fb

Autor: Katherine Zoepf
Przedłożyła: Agnieszka Kalus 
Strony: 276
Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
Format: 13,5 x 20,5
Rok wydania: 2017
Cena z okładki: 36,90 zł
Gatunek: Literatura faktu



Kilka lat temu byłam zafascynowana czytaniem książek faktu, przez moje ręce przeszło wiele powieści o Arabkach i Chinkach, które czytałam nagminnie. Dzięki temu mam pojęcie co się dzieje z kobietami w krajach takich jak Syria czy też Arabia Saudyjska. Ciekawość tym światem zapoczątkowała we mnie Waris Dirie, której książki stoją u mnie na półce. 

Katherine Zoepf, amerykańska dziennikarka, przedstawia muzułmanki zupełnie z innej strony, niż dotychczas było dane mi je poznać. Odważne i silne, rządne życia i świata kobiety, kryjące się pod hidżabami i burkami postanawiają uporządkować świat i prawa kobiet. Walczą o prawo do pracy i upragnionej wolności. Nie chcą czekać, nie chcą takich rządów jakie panują w Syrii czy Libanie. Pragną się kształcić i rozumieć świat. Pragną pracować i spróbować zapoczątkować niezależność kobiet. Jak możemy się domyślać, walka o to wszystko trwa mozolnie. Jednak upór jaki muzułmanki posiadają kieruje je ku wolności. 

Szczera i odważna książka, opisująca losy kobiet. Zawierająca cytaty z Koranu oraz komentarze do nich, odkrywające równocześnie jakie prowadzone są spory co do spójności i ścisłości informacji zapisanych w księdze. Jak się okazuje, różnie interpretowany Koran, ma różne oblicza. 

Ciężkie życie kobiet i historię z nim związane zostały przedstawione w książce, przez którą przejawia się nadzieja. Autorka zawarła opowieści wywodzące się z czasów, gdy była reporterką w Syrii, Libanie, Egipcie, Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratach Arabskich, które pod względem kulturowym i politycznym są zupełnie odmienne. Autorka zebrała opisy pokolenia arabskich kobiet, które dorastały w czasie przed atakiem 11 września i które doprowadziły do rewolucji Arabskiej Wiosny, ukazując zmiany jakie dotychczas nastąpiły. 

Jak autorka opisuje, napisała tą książkę by zwrócić uwagę na gesty ze strony kobiet, gdyż świat zmieniają wojny i ataki terrorystyczne, ale również dlatego, że córki podejmują inne decyzje niż ich matki.       








2 komentarze:

  1. Ja osobiscie bardzo jestem ciekawa religi świata chetnie poznaje nowe kultury i bardzo bym chciala ta ksiażke przeczytać

    OdpowiedzUsuń
  2. Świat kobiet arabskich jest dla mnie bardzo fascynujący, aczkolwiek często te ich tradycje, obyczaje, rytuały niezrozumiałe. Chętnie bym przeczytała tę książkę.

    OdpowiedzUsuń